Niezwykłe właściwości przypraw

To właśnie przyprawy były powodem wypraw na odległe kontynenty! W kuchni do dziś pełnią wiele ważnych zadań, takich jak wzbogacanie smaku, aromatu i barwy potraw oraz przedłużenie ich świeżości. Jednak to nie wszystko! Przyprawy mogą bardzo korzystnie wpływać na nasz organizm i zachodzące w nim procesy! Wspólnie z naszymi Szefami Kuchni przygotowaliśmy dla Was kompendium wiedzy na temat najpopularniejszych przypraw i ich właściwości!

Bazylia – ma działanie łagodzące, wzmacniające układ pokarmowy, pobudza też apetyt, przyśpiesza procesy trawienne. Jej aromat sprawia, że jest ona idealnym uzupełnieniem pomidorów (często określana jest jako „zioło pomidorowe”). Ponadto stanowi doskonały dodatek do bakłażana, cukinii i szpinaku.

Cynamon – jego regularne spożywanie może obniżyć poziom cukru we krwi, cholesterolu i trójglicerydów nawet o 20%. Jest wykorzystywany do leczenia nudności i wzdęć. W kuchni wykorzystywany jako dodatek do ciast, wypieków, deserów owocowych. Dobrze komponuje się z jabłkami i gruszkami.

Imbir – działa rozgrzewająco, dlatego świetnie poradzi sobie z przeziębieniem. Suszony imbir jest stosowany głównie jako dodatek do ciast i ciastek, szczególnie do piernika. Zaostrza smak budyniów, dżemów, konfitur i niektórych napojów takich jak piwo, wino i herbata imbirowa.

Kminek – wywiera dobry wpływ na trawienie. Doskonale sprawdza się jako dodatek do pieczeni, kiszonej kapusty i chleba żytniego.

Kurkuma – obniża cholesterol, wspomaga gojenie się ran, działa antynowotworowo. Oprócz jej szerokiego zastosowania do przyprawiania mięs, zwłaszcza jagnięciny oraz dań z warzyw, jest składnikiem mieszanki curry oraz dań curry. Stosowana jako dodatek do ryb, ponieważ niweluje ich nieprzyjemny zapach. Jeśli chodzi o mieszankę curry, jest jej głównym składnikiem, zapewniającym charakterystyczny żółty kolor.

Majeranek – posiada właściwości wykrztuśne i przeciwzapalne. Najczęściej dodawany do sosów rybnych, małży, owoców morza, sosów na bazie masła, sałatek, sosów na bazie pomidorów, octu, sosów grzybowych, bakłażana, a także kiełbas.

Mięta – ma działanie wzmacniające, jest dobra na przeziębienia, grypę i gorączkę. Powszechnie stosowana w deserach, nadając charakterystyczny świeży smak owocom, lodom i sorbetom. Suszone liście mięty stanowią znakomity dodatek do grillowanego mięsa, nadziewanych warzyw i ryżu.

Oregano – działa odtruwająco, łagodzi rany, podrażnienia i choroby skóry. Zazwyczaj stosowane do sosów, pizzy, przyprawiania mięs i sałatek. Co ważne, do przyprawiania smaku, używa się liści, które mogą mieć lepszy smak w suszonej postaci niż świeżej.

Rozmaryn – wspomaga trawienie. Jego smak doskonale komponuje się z drobiem, rybami, jagnięciną, wołowiną, cielęciną, wieprzowiną oraz pieczenią z dziczyzny. Rozmaryn podnosi smak szpinaku, pomidorów, grochu, grzybów, sera, jajek, soczewicy oraz dopełnia smak szczypiorku, tymianku, pietruszki, trybuli i liści laurowych.

Tymianek – działa wykrztuśnie, można go stosować w dolegliwościach gardła, w celu poprawienia apetytu i trawienia. Doskonale komponuje się z cielęciną, jagnięciną, wołowiną, drobiem, rybami, podkreśla smak farszów, pasztetów, wędlin, gulaszów, zup i bulionów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *