WARZYWA DLA ZDROWIA I URODY

WARZYWA DLA ZDROWIA I URODY. O tym, że warzywa są zdrowe wiedzą chyba wszyscy. Nawet jeśli za nimi nie przepadamy, ale lubimy dbać o siebie i zależy nam na pełnowartościowej, zbilansowanej diecie, to pojawiają się na naszych talerzach w formie dań głównych, przekąsek lub przystawek. Warto więc zwrócić szczególną uwagę na te, które dostarczają naszemu organizmowi najwięcej wartościowych składników. Warzywa bogate w mikroelementy, będące cennym budulcem i paliwem dla naszego organizmu, pozwalają nam cieszyć się doskonałą kondycją, zdrowiem i urodą. Mamy małą niespodziankę graficzną, która podpowie Wam, jakimi warzywami należy „karmić” nasze najważniejsze organy, przy okazji poprawiając również swoją urodę. W końcu nie ma nic cenniejszego niż zdrowie!

MÓZG – by mógł sprawnie pracować, potrzebuje odpowiedniej ilości „dobrej” energii, nie powodującej nagłego skoku cukru we krwi. Zapewnić ją mogą m.in. ziemniaki, kukurydza, fasola, pomidory. Dostarczają one również witamin i składników mineralnych, które wspomagają proces zapamiętywania oraz są źródłem ważnych antyoksydantów chroniących komórki mózgu. Potas zawarty w pomidorach i ziemniakach wpływa na przekazywanie impulsów nerwowych, poprawiając koncentrację i zwiększając zdolność myślenia.

OCZY – Szczególnie ważne dla oczu są produkty zawierające substancje hamujące powstawanie wolnych rodników. Witaminy odpowiedzialne za poprawę jakości widzenia znajdziemy w marchewce, pomidorach – A; warzywach kapustnych, natce pietruszki, papryce – C; w pestkach słonecznika, dyni – E.

SERCE – Najbardziej upodobało sobie dietę śródziemnomorską, dla której charakterystyczne jest duże spożycie warzyw (również strączkowych), owoców, ryb, produktów zbożowych oraz zastępowanie nadmiernych ilości soli – świeżym czosnkiem. Nasze serce będzie dla nas dłużej i sprawniej pracowało, jeśli będziemy je wspomagać, dostarczając mu niezbędnych witamin i mikroelementów, zawartych m.in. w pomidorach, marchewce, brokułach, cebuli, szpinaku, a także czerwonej papryce.

WĄTROBA – Korzystne są dla niej zwłaszcza te warzywa, które zawierają dużo witamin B1, B2, B6 i PP (np. kapusta, brokuły, kalafior, soja, kukurydza, sałata), zapewniające prawidłową przemianę materii. Zawarty w nich błonnik usprawnia trawienie. Oczywiście, należy pamiętać, że osoby z zaburzeniami pracy wątroby muszą ściśle przestrzegać diety, która wyklucza niektóre z wymienionych warzyw.

NERKI –Dieta dobra dla nerek to dieta racjonalna i zrównoważona. Niektóre warzywa mają przede wszystkim leczniczy wpływ na funkcjonowanie naszych nerek. I tak np. sok z buraka pomaga rozpuścić kamienie oraz usunąć z organizmu mocznik. Bogaty jest też w betaninę – silny antyutleniacz. Kalafior to źródło indole, tiocyjaniany i glukozynolanów, czyli naturalnych związków, które umożliwiają wątrobie skuteczną detoksykację, a tym samym zmniejszają obciążenie nerek. Kilkudniowa dieta ziemniaczana, w chorobie nerek, przyczynia się do lepszego samopoczucia chorego, obniża podwyższoną ilość kreatyniny i mocznika.

Dieta bogata w warzywa to również sekret promiennej cery, lśniących włosów i zdrowych paznokci. Wystarczy, że zadbamy o odpowiednią ilość witaminy A, E, C, B6,  B-karotenu, cynku – zawartych m.in. w marchewce, dyni, pestkach słonecznika, papryce, szpinaku, a nasza cera nabierze blasku, odzyska jędrność i zdrowy, piękny wygląd. Jeśli zaś nasze włosy są łamliwe, przesuszone i matowe to oznaka, że w naszej diecie powinny pojawić się bogate w wapń: fasola, jarmuż, brokuły, a także szpinak i pomidory, które dostarczą nam odpowiednią dawkę żelaza zapobiegającego wypadaniu włosów.

Ten uproszczony przegląd, tylko częściowo pozwala na zwrócenie uwagi, iż warzywa to wartość często niedoceniana. W naszych restauracjach staramy się , specjalnie dla Was, bazując na świeżych warzywach, przygotowywać urozmaicone propozycje codziennego menu. „Warzywa na bogato!” to nasza jesienna propozycja oraz smaczny i niebanalny sposób na zapewnienie sobie odpowiedniej porcji zdrowia i urody.

warzywa_na_bogato2

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *