ZUPA danie (każdego) dnia! Dlaczego warto jeść zupy?

Zupa – danie (każdego) dnia!

Można śmiało powiedzieć, że zupy to polska specjalność. Goszczą na naszych stołach niemal każdego dnia. Nie ograniczamy się tylko do typowo polskich przepisów, ale z powodzeniem eksperymentujemy z zupami, które swój rodowód wywodzą z kuchni innych krajów i kontynentów.

Zupy, jako forma płynnego, lub półpłynnego dania, znane są od czasów starożytnych. Ba, niektórzy doszukują się pierwszych przepisów w kuchni Neandertalczyków. To co wiemy na pewno, to fakt, że na ziemiach polskich znane były już w głębokim średniowieczu. Wielki rozkwit zup w polskiej kuchni przypada od czasów królowej Bony, która (choć z problemami) upowszechniła modę na warzywa. Wdzięczny za to naród polski stworzył nawet specjalne określenie na zestaw podstawowych warzyw, które powinny znaleźć się w zupie. Słowo włoszczyzna, bo o nim mowa, nie występuje chyba w żadnym innym języku. 

Zupy są świetnym i łatwym sposobem na dostarczenie organizmowi najważniejszych składników odżywczych.

zupa-post

Dlaczego warto jeść zupy?

Dzięki temu, że łączą różne składniki – warzywa, mięso, kasze, produkty mączne – zupy są świetnym i łatwym sposobem na dostarczenie organizmowi najważniejszych składników odżywczych. Potas (reguluje gospodarkę wodną i ciśnienie krwi), fosfor i wapń (budulec kości i zębów), żelazo, magnez, fluor – to te podstawowe. Obecność witaminy E i beta-karotenu (zwalczają wolne rodniki), kwasów organicznych i błonnika (regulują trawienie) również korzystnie wpływa na nasze zdrowie. Witamina C, z grupy B, a także A, D, E i K wraz z umożliwiającym je lepsze wchłanianie tłuszczem, to dowód na to, że zupa to samo zdrowie.

Zupy to również skuteczny oręż w odchudzaniu i utrzymywaniu prawidłowej wagi ciała.  Dzięki płynnej konsystencji dają szybciej uczucie sytości, w porównaniu do dań o stałej konsystencji. Poza tym, obecność warzyw korzystnie wpływa na bilans kaloryczny, a zamiana tłustej śmietany, czy zasmażki, na mleko, czy lekki jogurt, dodatkowo wzmocni efekt „fit”.

Zupy świetnie rozgrzewają. W okresie jesienno-zimowym jedzenie zimnych dań sprawia, że wyziębiony organizm sygnalizuje ciągłą potrzebę dostarczenia energii. W efekcie, na przykład po zjedzeniu sałatki na zimno, od razu chce nam się jeść. Dlatego lepiej zjeść talerz treściwej, bogatej w warzywa, zupy, co nie tylko rozgrzeje nas od środka, ale poprawki nasz układ odpornościowy, co przydaje się w okresie częstych infekcji.

Proponowane przepisy: Zalewajka z kiełbasą Zupa śmietanowo-serowa z brokułami Zupa z mieszanych grzybów Włoska zupa fasolowa z makaronem

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *